قالب وبلاگ

گروه پایه دوم ابتدایی بروجرد
 

معصومه صدیقی آموزگار پایه دوم دبستان هاتف شهرستان بروجرد

 


R

موضوع

عنوان درس

صفحه

اشکال

راهکار

1

ریاضی

دسته های یکی و دهتایی فعالیت شماره 1

1

شکل مورد نظر برای دسته بندی ده تایی مناسب نیست

بهتر است شکلی کشیده شود تا به راحتی شمارش شده و به صورت منظم دسته بندی شود.

2

ریاضی

جمع و تفریق(خلاق باش)

12

سوال داده شده دانش آموزان را دچار اشتباه می کند (با شابلون 4 مثلث کنار هم مانند نمونه رسم کنید)

بهتر بود سوال این طور مطرح می شد (با کنار هم قرار دادن 4 شابلون مثل نمونه چند شکل جدید می توان ساخت)

3

ریاضی

جمع و تفریق ده تایی تمرین 3

22

رنگ آمیزی کردن خانه های کوچک وقت گیر است و به هدف نزدیک نیست.

می توان از بچه ها خواست با مداد رنگی های مختلف چند دسته ده تایی مشخص بکشند و هر دسته را یک رنگ بزنند

4

ریاضی

جمع و تفریق فعالیت شماره 2

24

دایره های خالی به رنگ های نارنجی سبز آبی هستند نا مفهوم است.

بهتر بود نمونه ای حل می شد تا دانش آموزان روند کار را بفهمند.

5

ریاضی

جمع و تفریق (در ادامه)کار در کلاس 2

32

جدول کشیده شده کوچک است و کاربرد چندانی ندارد

بهتر بود جدول را در نمایی بزرگ در کل صفحه طراحی می کردند تا دانش آموزان بتوانند برای حل تمرینات دیگر به آن مراجعه کنند.

 

R

موضوع

عنوان درس

صفحه

اشکال

راهکار

6

ریاضی

مرور فصل تمرین 1

34

یک گل بدون رنگ باقی می ماند و ارتباطی با تمرین داده شده ندارد

بهتر است تمرین داده می شد که طبق بقیه گل ها رنگ می شد

7

ریاضی

کار در کلاس 1 روابط اشکال

42

برش قطعاتی به این کوچکی زمان بر و وقت گیر است

بهتر است با رنگ آمیزی کردن بدون برش با قیچی انجام گیرد

8

ریاضی

مرور فصل تمرین 6

53

شکل ها بدون فاصله هستند و دانش آموزان را دچار اشتباه می کنند و نیاز به دقت زیادی دارد

بهتر است که اشکال با فاصله مناسب تر و مشخص تر رسم شود.

9

ریاضی

جمع بستن –دسته بندی و مقایسه کردن

59-57

94-61

وجودسکه های قدیمی و دور از دسترس اشکال دارد.

بهتر است از سکه ها یا چیزهایی ملموس تر استفاده شود.

 

سوالات مربوط به کل محتوای کتاب بخوانیم و بنویسیم پایه دوم

 

سوالات

پیشنهادات اصلاحی / توضیحات تکمیلی

تا چه اندازه محتوا ( مفاهیم ، مثال و فعالیتها ) و روش ارائه آن در کتاب ، دانش آموزان را وادار به تفکر می کند ؟

تا حد بسیار خوبی دانش آموزان را به تفکر وادار میکند اما بهتر بود فعالیت ها منسجم تر بوده و پراکنده نباشد مانند  مبحث آموزش ساعت 

تا چه اندازه محتوا و روش ارائه آن در کتاب زمینه مشارکت فعال دانش آموزان در جریان یادگیری را فراهم می کند؟

تا اندازه مطلوبی دانش آموزان وادار به مشارکت و فعالیت میشوند اما به علت دقت کم و مباحث زیاد این امر کمتر صورت میگیرد

تا چه اندازه محتوا و روش ارائه آن در کتاب زمینه انجام فعالیت گروهی دانش آموزان در جریان یادگیری را فراهم می کند؟

بسیار زیاد اما انجام همه موضوعات در گروهها نیاز به زمان و وقت بیشتری دارد اما هم وقت کم است و هم دانش آموزان زیاد است تا بهتر بتوان به هدف اصلی رسید

تا چه اندازه محتوا و روش ارائه آن زمینه به کار گیری آموخته را در زندگی واقعی دانش آموزان در جریان یادگیری را فراهم می کند؟

محتوا برای استفاده در زندگی واقعی مناسب هستند اما اگر بعضی از مباحث با زندگی امروز منطبق بود بهتر میشد مثل پولها ( سکه ها)

تا چه اندازه محتوای کتاب درسی از سازماندهی مناسبی برخوردار است؟ ( از ساده به مشکل/ عینی به انتزاعی )

از نظر سازماندهی نسبت به کتاب گذشته خیلی بهتر و مناسبتر شده و هدفهای بهتری را دنبال میکنند

تا چه اندازه تهیه مواد و وسایل آموزشی مورد نیاز برای تدریس کتاب در شرایط واقعی امکان پذیر می باشد؟

این مورد بستگی به مکان مدرسه ای دارد که در آن تدریس میشود که امکان فراهم کردن شرایط توسط مدرسه  و دانش آموزان وجود داشته باشد. مدارس حاشیه با داشتن دانش آموزان با بضاعت مالی کم مقدور نیست

تا چه اندازه معلمان پایه ششم برای تدریس مطلوب این کتاب دانش و مهارت های لازم را دارا می باشند ؟ به چه مهارتها و دانشهای دیگر نیاز دارند؟

---------------------

تا چه اندازه حجم محتوای کتاب متناسب با ساعت آموزشی این درس می باشد ؟

حجم کتاب و مطالب آن مطلوب است اما نیاز به زمان بیشتر و دانش آموزان کمتر دارد تا رسیدگی بهتر انجام پذیرد امکان تکرار مطالب کمتر به وجود می آید

 

 


 

 

 

 

درس .......                 شماره صفحه

توضیحات

فصل 1                شماره صفحه

توضیحات

 

 

دروس

ملاک ها

126 الی آخر فصل هشتم

109 تا 117 فصل هفتم

91 تا 108 فصل ششم

74 تا 91

فصل پنجم

 

55 تا 73 فصل چهارم

37 تا 54 فصل سوم

 

 

19 تا

36 فصل دوم

2 تا 18 فصل اول

 

زیاد

متوسط پیش زمینه

زیاد ادامه فصل چهارم است

زیاد و مهارت های

دستورزی

مناسب است

زیاد اما شمارش سکه ها مشکل ساز است

زیاد

زیاد اما بعضی تمرینات بی هدفند

بسیار زیاد باعث یادآوری مجدد می شود

محتوا ( مفاهیم ، فعالیت ها و تمرین های درس ) تا چه اندازه با آموخته های قبلی تناسب دارد

متوسط

متوسط

کم اما حل تکنیکی کمی مشکل است

زیاد

زیاد اما تبدیل کردن پول مشکل است

زیاد اما تمرینات رنگ آمیزی و کامل کردن مشکل ساز است

زیاد اما تمرینات تفکری مناسب نیست

زیاد اما درک بعضی تمرینات سخت است

محتوا ( مفاهیم ، فعالیت ها و تمرین های درس ) تا چه اندازه با توانایی های جسمی و ذهنی دانش آموز تناسب دارد

متوسط

متوسط

متوسط اما به علت مراحل زیاد بی انگیزه می شوند .

زیاد از اندازه گرفتن لذت می برند

متوسط است اما سکه ها

در دسترس

نیست

متوسط بعضی تمرینات خسته کننده است

زیاد ومناسب است

زیاد اما بعضی تمرینات گیج مننده است

محتوا ( مفاهیم ، فعالیت ها و تمرین های درس ) دانش آموزان تناسب دارد

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

کلمه ها و جمله های به کار رفته در درس ، طول جملات ، علائم نگارشی ، سبک نگارش ، واژگان پایه تا چه اندازه برای دانش آموزان مناسب است

متوسط

متوسط

متوسط اما مطالب پراکنده است

متوسط

کم است و تمرینات بیشتری را می طلبد

خوب است و تثبیت می شود

کم است و طالب تمرینات مثبت است

کم است بهتر است در هر صفحه یک مبحث گنجانده شود

تعداد و تنوع فعالیت های یاد شده تا چه اندازه برای تثبیت یادگیری مناسب است

زیاد

زیاد

متوسط

زیاد

خوب

خوب است و یادگیری تثبیت می شود

خوب اما امکان تکرار کم است

خوب اما امکان تکرار کم است

سازماندهی و چینش محتوای درس تا چه اندازه به دانش آموزان در یادگیری کمک می کند ؟

 

 

 

[ ۱۳٩۱/۱۱/۱۱ ] [ ۱٢:۳٠ ‎ق.ظ ] [ گروه پایه دوم ابتدایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به نام یگانه عالم هستی با صلوات بر ای سلامتی آقا امام زمان (عج) و سلام بر همه ی پویندگان علم و دانش امیدوارم با همکاری و پیشنهادات شما در رسیدن به اهداف آموزشی موفق شویم
موضوعات وب
RSS Feed

ابزار وبلاگ